niedziela, 31 stycznia 2021

Głęboki śnieg / Hlboký sneh

Dziś są moje urodziny. Ostatniego dnia pierwszego miesiąca w roku. Kończę właśnie 35 lat. Czeka na mnie tort ze świeczkami i laurka od moich dzieci. Wymarzony prezent – przepiękny złoty zegarek – dotarł już tydzień temu. Bardzo się cieszę na świętowanie z moimi najbliższymi, a jednak mi smutno. Smutno, bo ostatni raz byłam w Polsce pół roku temu. Smutno, bo mój najmłodszy syn zaczyna mówić i póki co większość wymawianych przez niego słówek („ecze”, „plosim”, „paczi”, „hojdaka”… :)) jest w języku słowackim. Smutno, bo na chwilę obecną nie jestem w stanie zaplanować podróży do Polski, nie mam nawet perspektywy. Smutno, bo czuję się czasem uwięziona na tych naszych siedemdziesięciu paru metrach w Bratysławie, tym bardziej teraz, gdy ciągle trwa twardy lockdown, nie można nawet opuścić granic powiatu, a my z M. mamy do ogarnięcia trójkę naszych domowych zwierzątek. Tfu! Dzieciątek. Smutno, bo już przed epidemią byłam w Bratysławie po prostu samotna, a teraz ta samotność przenika aż do kości. Smutno, bo otaczająca mnie rzeczywistość jest niesamowicie przytłaczająca, a ja niekoniecznie mam siły do ciągłego zmagania się z nią.

Ale dziś są przecież moje urodziny. Może muszę sobie po prostu powiedzieć: cholera, dziewczyno, weź się w garść. Moje dzieci zaśpiewają cudnie „Sto lat”, mój najmłodszy będzie próbował zdmuchnąć moje świeczki. Moja córka przybiegnie do mnie z kolejnym rozdziałem swojej książki, którą zaczęła właśnie pisać po polsku. Mój środkowy zażyczy mi tradycyjnie: „Wszyst-kie-go naj-le-psze-go z o-ka-zji u-ro-dzin, ma-mo”, podpowiadane szeptem przez tatę lub siostrę. Moi rodzice też na pewno zadzwonią z życzeniami.

No i co będzie potem? Nic, pójdę dalej. Nawet jeśli czasem przypomina to brnięcie przez głęboki śnieg.



Dnes mám narodeniny. V posledný deň prvého mesiaca v roku. Dovŕšila som 35 rokov. Čaká na mňa torta so sviečkami a vlastnoručne vyrobené blahoželanie od mojich detí. Vysnívaný darček - krásne zlaté hodinky - som dostala už pred týždňom. Veľmi sa teším na oslavu s mojimi najbližšími, a predsa je mi smutno. Smutno, lebo naposledy som bola v Poľsku pred pol rokom. Smutno, lebo môj najmladší syn začína hovoriť a zatiaľ je väčšina jeho slovíčok („eče”, „plosím”, „pači”, „hojdaka”… :)) po slovensky. Smutno, lebo momentálne si nemôžeme naplánovať cestu do Poľska, a to ani výhľadovo. Smutno, lebo sa niekedy cítim byť uväznená v tých našich sedemdesiatich metroch v Bratislave, a tým viac teraz, keď je stále platný tvrdý lockdown, nedá sa ani vycestovať mimo okresu a my s M. máme na hlave tri naše domáce zvieratká, teda vlastne dieťatká. Smutno, lebo už pred epidémiou som bola v Bratislave jednoducho osamelá a teraz tá osamelosť preniká do špiku kosti. Smutno, lebo realita okolo mňa je neuveriteľne skľučujúca a nie vždy mám silu stále s ňou bojovať.

Dnes mám však narodeniny. Možno si musím jednoducho povedať: dočerta, dievča, vzchop sa. Moje deti krásne zaspievajú „Sto lat”, môj najmladší sa pokúsi sfúknuť moje sviečky. Moja dcéra ku mne dobehne s ďalšou kapitolou svojej knižky, ktorú práve začala písať po poľsky. Môj stredný mi tradične zaželá: „Všet-ko naj-lep-šie k na-ro-de-ni-nám, ma-ma”, pri pomoci našepkávačov - ocka alebo sestričky. Moji rodičia tiež naisto zavolajú a zablahoželajú mi.

No a čo bude potom? Nič, pôjdem ďalej. Aj keď mi to niekedy pripomína brodenie sa hlbokým snehom.


2 komentarze:

  1. Milá Natálka,
    prajem Ti k Tvojmu krásnemu jubileu veľa zdravia a vnútorného pokoja. Viem, v Tvojom veku a situácii, keď nežiješ "doma" a si zavalená povinnosťami spojenými so starostlivosťou o veľkú rodinu je málo momentov, kedy by si mohla čo i len uvažovať o vnútornom pokoji. Ja o ňom začínam uvažovať až po mojej 50ke a čaká ma dlhá cesta k nemu samému. Lebo vždy sa je prečo znepokojovať. Zoberme to ale z druhej strany... Aj v hlbokom snehu sa dá robiť chodby a stopy v ňom majú cenu pre tých, čo idú za nami. Je naozaj dosť dôvodov prečo byť vnútorne pokojní, napriek všetkému, čo sa deje okolo. Vaša nadaná dcéra píše svoje knihy v Tvojom jazyku. Geniálne! Pri veku Vašich detí sa ešte treba intenzívne odovzdávať. Klobúk dole pred Vami a spôsobom, akým to robíte. Ale už teraz vidíš nádherné výsledky. A príde aj viac priestoru na sebarealizáciu.
    Je naozaj len na nás, či si dokážeme užiť každý moment a aj odovzdávanie.
    Pozdravujem celú Tvoju milú rodinu.
    Máme Vás radi.
    Marcela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Draha Marcela,
      velmi pekne Ti dakujem za Tvoj uprimny a inspirativny komentar. Dojala si ma. Ano, urcite je aj ina perspektiva, uvedomujem si ju, no zatial tazko sa jej chytam. Nechcem sa stazovat, asi vsetko ma svoj cas, no uvidime, kam ma/nas zavedie zivot dalej. Daj Boh naucim sa aj ako najst ten vnutorny pokoj napriek vsetkemu.

      Usuń